Étrend piramis, A helyes táplálkozás alapjai


Hiába vagyunk például mindig jókedvűek és járunk el hetente többször sportolni, a közben nem figyelünk oda a helyes táplálkozásra és cukros üdítővel, felesleges szénhidrátokkal és vegyszerekkel kezelt illetve veszélyes tartósítószerekkel teletömött készételeket fogyasztunk. Az elmúlt évtizedek során számos táplálkozási piramis látott napvilágot. Amikor iskolába jártam még teljesen máshogy nézett ki a piramis, illetve az egyes élelmiszercsoportok más-más lépcsőfokon helyezkedtek el.

  1. Balett táncosok diétája
  2. Lovak étrendje
  3. Az új élelmiszer piramis - Ma is fitten
  4. Pin on környezetismeret

Ez a modell a német "fittnesz-pápától" Dr. Ulrich Strunztól származik. Egészséges étkezés, mozgás és pozitív gondolkodás Ez a három elem közösen határozza meg egészségünket. Ha a háromból egy is hibádzik, hozzuk rendbe minél előbb. A kép egy emlékeztető a vizuális típusoknak. Azoknak, akik inkább szeretik a színes képeket, mint a hosszú fekete-fehér betűkkel tömött sorokat.

Ez nem más, mint a genetikailag helyes étkezésünk színes képen szemléltetve. A nyomtatható verziót a cikk végén a forrásoknál megtalálhatod. A piramis megmutatja, hogy miből mennyit kellene ir diéta rendelés. A legalsó szinten nem táplálékot, találsz, hanem a mozgást!

Táplálkozási piramis

A sportot. Futás, úszás, biciklizés, vagy bármi, ami hozzád illik és szereted csinálni, a lényeg, hogy csináld, méghozzá rendszeresen. Minden nap. Ha ez az alap nincs meg, akkor a piramis felsőbb lépcsőfokai nem állnak szilárd alapokon.

Nem győzöm hangsúlyozni, hogy a zöldségek mennyire fontosak!

A piramis alsó fokán lévő élelmiszerek kellene, hogy képezzék a szervezetünkbe bevitt élelmiszerek sőt Dr. Az apró-betűs, ám ugyanolyan fontos információ pedig a következő: a rizs és a krumpli a magas szénhidrát-tartalmuk miatt nem ide tartoznak!

Ahogyan a képen is látható, a mindenki által ismert zöldségek mellett elsődleges élelmiszerek közé kellene hogy tartozzanak a magvak mogyoró, dió, mandula, és még sorolhatnám - ki mit szeretilletve fogyasszuk bátran az olivaolajat, lenmagolajat, tökmagolajat stb.

Gondoljuk csak végig mit ettünk az elmúlt két-három napban.

Dr. Szollár Lajos - Amerikai és magyar ajánlás az elhízás kezelésére - Igenek és nemek

És akkor még nem beszéltem a reggeli lekváros kifliről, vagy az esti melegszendvicsről. A zöldségek - lehetőség szerint nyersen és minél frissebben fogyasztva - kell hogy képezzék táplálkozásunk alapját. Nehezen kivitelezhető? Nem hinném. Csak akarni kell. Aki komolyan szeretne egészségesen élni vagy ahogy mostanában szokták mondani "életmódot váltani"meg fogja találni a módját, hogy szakítson a régi egészségtelen hagyományokkal.

Az első lépés a változás útján kapszula fogyáshoz például a zöld turmixok fogyasztása. A következő bejegyzésemben megmutatom, hogy hogyan készítsük el ezeket. Hasonlóan jó döntés a csíráztatás.

étrend piramis

Csupán vízre és az egyszerűen tárolható, pár száz Forintért megvásárolható magokra van szükségünk. Pár nap elteltével vitaminokban és ásványi anyagokban gazdag, nagy mennyiségű élő enzimet és aktív antioxidánsokat tartalmazó növénykéket fogyaszthatunk. Hogyan vágj neki? Ebből a bejegyzésből megtudhatod. Fehérje A piramis következő fokán a fehérjéket találjuk. Hogy milyen formában fogyasztjuk, az lényegében mindegy. A legideálisabb választás természetesen a hal, az Omega 3 zsírsavak miatt.

Aki étrend piramis szereti a halat - mint én - étrend piramis maradnak az Omega3 zsírsavat tartalmazó étrendkiegészítők. Konkrétan így kellene elképzelni a fehérjefogyasztást egy napra levetítve: reggelire tojást, délben halat, este pedig szárnyast fogyasszunk. Vagy ha nincs időd, módod vagy kedved a főzéshez akkor alkalommal fehérje-shake formájában is elfogyaszthatod a napi fehérjeszükségletedet.

Az ben, az Amerikai Egyesült Államokban létrehozott ábra már tudományosabbnak számít és -ig az összes piramis ennek a mintájára készült. Ebben már különböző szimbólumokkal jelzik az ételekhez hozzáadott cukrokat, zsiradékokat, illetve megadják az ebből fogyasztandó optimális mennyiséget. Az elterjedésében fontos szerepet játszott az is, hogy a háziasszonyok számára bögrébenvagy tálban mérve írták le az ajánlott fogyasztást, így bárki számára egyszerűen értelmezhetővé vált. Ez az illusztráció a piramist még hat vízszintes szakaszra osztotta, de ben szükségessé vált ennek a módosítása.

Az ilyen fehérje shake-eknél én azt szeretem, hogy pontosan látom, melyik aminosavból milyen mennyiséget fogyasztottam. Nyilván én is előnyben részesítek egy natúr csirkemellet brokkolival és répával, de az élet nem mindig hozza úgy, hogy ez megvalósítható.

Édes gyümölcsök A gyümölcsök fogyasztása egészséges.

Ételpiramis

Ezt szerintem mindenki hallotta vagy olvasta már valahol. Az édes gyümölcsök a étrend piramis gyümölcscukor avagy fruktóz tartalmuk miatt kerültek a piramis következő fokára, és nem mondjuk a zöldségekkel egy szintre. A vadon termő gyümölcsökben lényegesen kevesebb a gyümölcscukor, mint a termesztett növényekben.

Mivel az emberek többsége az édesebb gyümölcsöket részesíti előnyben, olyan fajtákat termesztenek illetve hoznak létre ilyen-olyan módszerekkel, melyek sok cukrot étrend piramis. Hogy pontosan mi a baj a nagy mennyiségű gyümölcscukor fogyasztással, arról itt olvashatsz.

Fogyasszunk tehát gyümölcsöket, de mértékkel és részesítsük előnyben a kevésbé édes fajtákat. Étrend piramis elérkezünk a piramis csúcsához. Még van két fok, de itt érdemes megjegyeznem, hogy ezeket akár el is lehet hagyni. Hogy miért?

táplálkozási piramis

Az emberiség történelme legnagyobb része során a Homo Sapiens az itt látható piramis csúcsán lévő élelmiszereket nem is fogyasztotta! Magyarul: nincs rá szükség. Ez az időintervallum, amelyikről beszélek körülbelül 2,5 millió évvel ezelőtt kezdődött, és kb. Nevezhetnék úgy is, hogy az emberiség fénykora - mármint ami az egészséges táplálkozást illeti. A mindennapos kemény fizikai munka, hosszan tartó aszály, éhezés és nélkülözés ellenére az emberek kitartottak és sok állatfajjal ellentétben még mindig itt vannak a földön.

A teljesség kedvéért azért bemutatom a piramis csúcsán található két lépcsőfokot is, melyek nem véletlenül kerültek a két utolsó helyre.

étrend piramis

Tejtermékek Mértékkel - keveset. Szüleinktől, nagyszüleinktől azt hallottuk, hogy tej és a tejtermékek milyen fontosak, feltétlenül fogyasszunk belőlük jó sokat, hiszen azok milyen egészségesek. A gond ezzel csupán annyi, hogy az emberek többsége nem étrend piramis képes megbirkózni ezzel a feladattal, hiszen gyermekkorban egy idő után elveszítjük azt a képességet, hogy megemésszük a tejcukrot. Sokan nem is tudják, hogy érzékenyek a tejben lévő cukorra vagy fehérjére.

Genetikailag úgy vagyunk kódolva, hogy csecsemőkorban létfontosságú az anyatej, felnőve azonban erre már nincsen szükség. Az pedig teljes abszurdumnak hangzik, hogy egy emlős felnőtt korban fogyassza el egy másik emlős tejét. Annak a tejnek is megvan a funkciója, méghozzá az, hogy az az újszülött boci szépen étrend piramis.

étrend piramis

Őseink nem fogyasztottak tejet. Nekünk is nehezünkre esne manapság egy hatalmas vadon élő állatot puszta kézzel elfogni és megfejni A tejben található tápanyagok és vitaminok más élelmiszerekben is fellelhetőek, nem fogunk tehát hiányállapottól szenvedni, ha elhagyjuk a tejtermékeket, de ugyanakkor egészségesen étkezünk. Ha két és fél millió évig működött, akkor ma is működni fog, miért változtatnánk ezen?

Aki nem akar lemondani a sajtról, tejszínhabról vagy a reggeli kakaóról, annak azt ajánlom, hogy végeztessen el egy vértesztet, nézesse meg, hogy szervezete termel-e ellenanyagot ha tejterméket fogyaszt. Ha nem, akkor leghatásosabb fogyókúrás tabletta kisebbségben lévő szerencsés mutánsok közé tartozik, aki az evolúció során leegyszerűsítve hozzászoktak a tejfogyasztáshoz.

Gabonák, étrend piramis, édességek Inkább felejtsd el ezeket. A piramis csúcsán lévő gabona nemrég még a piramis közepén illetve alján helyezkedett el.

Az évek során szépen lassan "vándorolt" felfelé, ahogy egyre több kutatás látott napvilágra. Mára már tudjuk, hogy a túlzott szénhidrátfogyasztás okozza korunk népbetegségeit elhízás, cukorbetegség és még sorolhatnáma glutén mely gabonáinkban található, búzában, rozsban stb. Itt csak annyit jegyeznék meg, hogy ma már nem olyan gabonából készítik a kenyeret mint vagy évvel ezelőtt.

A mai gabonák gluténtartalma a modern technikai beavatkozásoknak "köszönhetően" már sokszorosa egyes esetekben akár negyvenszerese!!

étrend piramis

Nem véletlenül nő folyamatosan a gluténérzékenyek száma. A közhiedelemmel ellentétben tehát nem kell a napot müzlivel vagy teljes kiőrlésű zsömlével kezdeni.

Táplálkozási piramis BURKOLT PIRAMIS A táplálkozási piramis a különféle ételcsoportokat osztja fel, annak javasolt bevitele szerint: az alján a legnagyobb mennyiségben fogyasztandó élelmiszereket találjuk és minél feljebb haladunk, annál kevésbé javasolt lakmároznunk az adott élelmiszer csoportból. Természetesen vannak olyan esetek, például betegség, esetleg speciális étrendet igénylő diéta, amikor szükségszerű változtatni ezeken az arányokon! A táplálkozási piramis változataira jó példa, hogy a mediterrán országokban és a szénhidrát diétát követők esetében jellemzően a zöldségek vannak legalul, míg a gabonák, összetett szénhidrátok csak e felett helyezkednek el.

A fehér, agyonfinomított lisztből készült kenyeret és süteményt gondolom meg sem kell említenem. Redukáljuk tehát a kenyér, édesség és általában a szénhidrát fogyasztást a lehető legminimálisabbra. Nyilván más a helyzet, ha valaki élsportoló, vagy csak hobbi szinten, de félmaratonokat fut, vagy netán iron man és hasonló versenyeken vesz részt. A szervezet szénhidrátokból tud a leggyorsabban és legegyszerűbben energiát nyerni.

Ha viszont nem "dolgozzuk le" ezt a felesleges táplálékbevitelt, bizony viszontlátjuk a hasunkon, combunkon és egyéb helyeken pihe-puha zsírpárnák étrend piramis Az "igazán kemények" végképp lemondanak a szénhidrát fogyasztásról, ilyenek például a paleo-diétások vagy Dr.

Strunz követői, hogy csak párat említsek. Jómagam azért néha kivételt étrend piramis, ha például valamilyen ünnepség van, akkor elfogyasztok egy szelet tortát, vagy megeszek egy hagyományos vajas-felvágottas szendvicset. Utána persze arra gondolok, hogy igazából ezt is kihagyhattam volna, mert nem okoz akkora örömöt az íz, mint amekkora szomorúságot az, hogy tudom mennyire felesleges és káros az elfogyasztásuk.

De egy szelet étrend piramis még nem leszünk sem kövérek, sem betegek. Ha ez a szokás viszont mindennapossá válik, akkor már más a helyzet. Ha mindezek után valaki mégis úgy érzi, hogy nem élet az élet kenyér nélkül, akkor annyit javaslok, hogy jól nézze meg, hogy mit eszik, honnan származik és milyen gabonából készült.

Ételpiramis – Wikipédia

A két rossz közül legalább a "jobbik étrend piramis válassza. Az új életed Életmódot váltani nem minden esetben könnyű. Legalábbis van akinek nem, ez szinte külön bejegyzést érdemelne.